Aktuelt

August 2024: Medarbejderes daglige arbejdstid skal registreres!

Den 23. januar i år vedtog et flertal i Folketinget et lovforslag om ændring af arbejdstidsloven. Dette betyder, at det fra den 1. juli 2024 er et lovkrav, at arbejdsgivere i Danmark skal registrere sine medarbejderes daglige arbejdstid.

Vedtagelsen kommer i kølvandet af en konkret sag mellem en spansk fagforening og Deutsche Bank. Sagen omhandlede en medarbejder i Deutsche Bank, der arbejdede i en spansk afdeling, som mente at hun arbejdede alt for meget. Dette var Deutsche Bank ikke enig i. Bevisbyrden lå hos medarbejderen, hvilket hun ikke kunne løfte. Sagen kom derfor for EU-domstolen, som i 2019 vedtog, at arbejdsgivere skal registrere lønmodtageres daglige arbejdstid. Dette bl.a. for at sikre overholdelse af 48-timers reglen samt overholdelse af reglerne om minimumshvileperioder.

En af de vigtigste dele af ændringsloven indebærer, at arbejdsgiveren får ansvar for at oprette et ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssystem”.

Der er ikke tale om et specifikt system, men det er vigtigt, at det skal være muligt at beregne den daglige arbejdstid for hver enkelt medarbejder. Medarbejderne skal under ansættelsesforholdet kunne tilgå sine egne oplysninger. Arbejdsgiveren er desuden forpligtet til at opbevare oplysningerne i fem år.

Tidsregistreringen skal ske for alle medarbejdere, medmindre de falder ind under kategorien af, ”selvtilrettelægger”. Hvorvidt man falder ind under denne kategori, skal afgøres ved en konkret individuel vurdering af den enkelte medarbejder og det skal tydeligt fremgå af ansættelsesbeviset, hvis medarbejderen er selvtilrettelægger, da medarbejderen i modsat fald vil være omfattet af tidsregistreringsreglerne.

Beskæftigelsesministeren har foretaget to væsentlige præciseringer til forståelsen af lovforslaget og som indebærer, at

1) medarbejderne kun behøver at registrere afvigelser fra den arbejdstid som enten er aftalt eller skemalagt, og

2) at det kun er et krav, at den samlede daglige arbejdstid registreres, således at det ikke skal specificeres i hvilket tidsrum, arbejdet er udført.

Hos IUSTUS Advokater anbefaler vi, at den enkelte arbejdsplads får udarbejdet en intern politik, hvori det nærmere er reguleret, hvordan medarbejderen skal tidsregistrere sin arbejdstid. Samtidig skal det fremgå, at arbejdsgiveren overvåger og fører kontrol over den registrerede tid.

Det er vigtigt, at arbejdsgivere ændrer ansættelsesbeviserne, således at det indskærpes, at medarbejderne er forpligtede til at registrere den daglige arbejdstid i overensstemmelse med den interne virksomhedspolitik, og at manglende overholdelse kan få ansættelsesretlige konsekvenser.

Ønsker du en uforpligtende drøftelse af ovenstående samt omkring dine/jeres ønsker, er du velkommen til at kontakte mig på mail: kf@iustusadvokater.dk eller telefon: 92 90 20 71.

Samtykke til brug af cookies

IUSTUS Advokater I/S bruger forskellige cookies til at optimere dit besøg på vores hjemmeside, herunder sikre funktionalitet, generere statistik over brugen af hjemmesiden, og med henblik på optimering af reklametiltag på de sociale medie